Friday, April 22, 2016

Thursday, April 21, 2016

sudah lama tak menaip

sudah lama tak update blog..tup tup sudah setahun lebih tak update..selama itu sudah dua orang yang meninggal..seorang bapak saudara sebelah bapa dan seorang lagi emak saudara sebelah ibu..meninggal akibat kanser usus. umur pun dah masuk 47 tahun (21 mei)..alhamdulillah masih lagi di panjang usia untuk mengecap nikmat dunia yang tidak seberapa ini.. Semakin lama kederat rasanya sudah semakin "slow"..tapi futsal masih lagi menjadi aktiviti tetap setiap minggu..kayuh basikal..kadang-kadang culuplah sekadar itu untuk warm up

Thursday, October 23, 2014

trip mendaki gunung rinjani

sempena dengan cuti sekolah seminggu baru baru,saya dengan beberapa guru dar smk pekula kaya dgn pelajar seramai 14 orang,telah pergi ke lombok,untukmendaki gunung rinjani,aktiviti yang telah lama di tinggal.zaman muda2 dulu pernah la naik 2 kali.tapi kali ini cukup berbeza dengan umur yang makin meningkatdan latihan yang yg tek seberapa. Bertolak dari sg petani jam 3 ptg.drebarnya aku dgn pengetua smk pekula jaya dan pelajar menaiki van,,selepas stiap rnr kami berhenti,,,sampai di sepang lebih kurang jam 12 mlm,,berhenti rehat di rumah kawan guru group kami,sempatlah lelap mata sekejap,,sebelum ke klia2 jam 6 pagi esok,, kesokan harinya tepat jam 7 pagi pagi sdh terpacak d airport..tunggu guide kamidtg dr gombakby train,,sempatlah breakfast dulu..jam 8 terus boarding dan check in,,, Atas flight terus lena,,3 jam baru sampai d lombok...zzzz..sedar2 sdh nampak puncak rinjani dari udara,,,perghhhhh,,,tingginya. slps mendarat n cop pasport..ejen kami sdh menunggu dengan van dan pick up untuk bawa kami ke sembalung lawan,,otw singgah di restoran makan lebih kurang pukul 1 tgh hari,,,menu ikan puyu masak lemak,ayam kampung goreng,perut ayam kering goreng,,tempegoreng ,sambal,celur pucuk paku/kangkung...etc lps makan singgah makan d kedai outdoor,,beli beberapa kelengkapam.prepaid indon..lepas terus ke destinasi(sembalun lawang) dan sampai sana dalam [ukul 6 ptg waktu indon (sama dgn malaysia) tpd sana sdh gelap,,magrib masuk awal d sana,, selepas check in dekat resort,,sewanya murah je,,,lps jamak maghrib dengan isyak,,,keluar cari makan utk malam,,jumpa kedai makan yg d buat sepenuhnya dari buluh,,menunya nasi putih ayam goreng dgn kicap..cukup utk alas perut malam,,,,
Cuaca d sembalun lawang amat sejuk,,terutama waktu malam..tidur kena pakai stokin.. pagi esok pg2 sudah bangun bersiap..sarapan,,kemudian bersiap unruk bertolak ke permulaan mendaki,,,dengan menaiki pick up kecil kami bertolak ke starting point,,lebih kurang 10 km dari tempat menginap... Slps doa..kami pun mula mendaki,,,masinng2 bersemangat...untuk sampai ke pos 1 mengambil masa lebih kurang 1 jam..selepas 30 minit berjalan,,barulah nampak kelemahan masing2..yg tak larat sdh nampak di tinggal jauh d belakang..
diawal perjalanan setrusnya ke pos 2 dab akhir sekali pos 3 sebelum mendaki 7 bukit yang curan,,,atau lebih di kenali sebagai bukit penyesalan,,,barulah kami sampai di plawangan sembalun,,tempat transit/bermalam kami sebelum mendaki kam 3 pg nanti,, mlm yg amat sejuk,,slps makan malam,jam 7 mlm,,terus tidur,,untuk mendaki mlm nanti.. tepat jam 2 pagi slpd sarapan dengan roti..kami memulakan pendakian...daripada 14 org hannya 10 org yg pergi yg lain pancit.. trac pendakian cukup seksa,,depu dan batu yg curam,,,belum apa2 sdh sorang yg patah balik..tewas di awal pendakian...yg lain teruskan,,bila sampai di permatang laluanyan sedikit landai..alhamdulillah,,lega... Pd pagi tu kami terpaksa solat subuh di pertengahan pendakian,,sejuk tuhan saja yg tahu.. sebelum matahari terbi kami sdh ada d jarat 350 meter dari puncak,,utk 350 meter yg seterusnya,,merupaka cabaran yg paling siksa,,2 orang lagi sudah mengaku kalah,,,,paatah balik....saya dgn 6 yg lain teruskan perjalann..2 orang sdh sampai d puncak,,,saya org yg ke 3 sampai,,,alhamdullillah selepas sujud syukur saya menyertai yang lain2 menikmati keindahan ciptaan ALLAH,,,,tersangaat2 cantik...ALLAHUAKBARRRR